Factoren die de ontwikkeling beïnvloeden

Factoren die de ontwikkeling beïnvloeden Als je de opleiding SPW doet en je hebt als doelgroep kinderen gekozen, moet je op een gegeven moment weten welke factoren de ontwikkeling van het jonge kind beïnvloeden. Hieronder volgt een korte uiteenzetting hierover.

Wat is ontwikkelingspsychologie?

Het bestuderen van gedrag, denken en beleven van mensen in verschillende levensfasen, vanaf de geboorte tot aan het einde van het leven.

Factoren die van invloed zijn op de ontwikkeling

Interne factoren:

  • Aangeboren geschiktheid (erfelijk materiaal, talent)

Externe factoren

  • Milieu (kans op opleiding bijvoorbeeld)
  • Fysische omgeving (denk aan Tjernobyl)

Belemmerende factoren

Belemmerende factoren in de doelgroep t.a.v. bepaalde ontwikkelingsgebieden:
Deze kunnen de oorsprong hebben in het kind, het gezin en/of de omgeving.

Het kind:

  • Het geslacht: vanaf 3 jaar blijkt dat jongens meer agressief gedrag vertonen dan meisjes.
  • Neuropsychologische tekortkomingen of temperamentkenmerken bij de geboorte die kunnen leiden tot verhoogde impulsiviteit en verstoorde emotieregulatie in de kleuterleeftijd.

Het gezin:

  • Onveilige hechting van het kind met (één van) de ouders.
  • Een ongunstig gezinsklimaat: ouders ondersteunen het kinderen te weinig en/of hanteren harde straffen en inconsequente disciplinering. waarbij ouders kinderen te weinig ondersteunen en vaak harde straffen en inconsequente disciplinering gebruiken, vergroot het risico op de ontwikkeling van gedragsproblemen bij het kind. Dit kan leiden tot tekorten in vaardigheden betreffende problemen oplossen en sociale informatieverwerking, tekorten in het ontwikkelen van competentie en sociale interacties bemoeilijken.
  • De ouders geven het kind te weinig aandacht of veel negatieve aandacht.
  • De ouders zijn onzeker in hun opvoeding.
  • Veel ruzie thuis tussen ouders of een scheiding tussen ouders.

De omgeving:

  • Armoede en sociale uitsluiting. Er blijkt een verband te bestaan tussen armoede en sociale uitsluiting, en gedragsproblemen bij kinderen. Dat verband wordt echter gedeeltelijk beïnvloed door problemen in het gezin (bijv. huwelijksproblemen) of problemen bij de opvoeding (bijv. tekorten in opvoedingsvaardigheden).
  • Opgroeien in een sterk vervuilde omgeving (Tsernobyl bijvoorbeeld).

De problemen die zich kunnen voordoen in de doelgroep:

  • Kinderen vertonen agressief gedrag naar andere kinderen toe.
  • Kinderen hebben een autoriteitsprobleem: luisteren niet naar de leidsters.
  • Kinderen reageren niet op prikkels, zijn in zichzelf gekeerd.
  • Liegen, pesten, pikken.
  • Kinderen vertonen druk en impulsief gedrag.

De aspecten waarmee men zich over het algemeen in deze fase bezig houdt:

Kinderen zijn op deze leeftijd gericht op handelen en spelen. Dit doen ze egocentrisch en op zichzelf gericht. De jonge peuters spelen solitair door middel van parallel spel: d.w.z. wel naast elkaar maar niet met elkaar. Ze ontdekken hun eigen identiteit, van daaruit komt de “nee-fase.” Ze worden minder afhankelijk. Verder breiden ze hun taalkennis uit, en oefenen ze de grove motoriek. De oudere peuters oefenen ook de fijne motoriek, hoewel dit nog niet veel ontwikkeld wordt.
© 2007 - 2024 Ssandra3108, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Ontwikkelingsfasen: morele ontwikkeling van kinderenOntwikkelingsfasen: morele ontwikkeling van kinderenWanneer je kinderen begeleid, voor je SPW stage of als leidster op het kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang of peute…
Wat is een peuterWat is een peuterIn dit artikel staat de ontwikkeling van een peuter beschreven. De lichamelijke ontwikkeling, de cognitiever ontwikkelin…
Kenmerken van peutersKenmerken van peutersHier zijn de kenmerken van een peuter, we noemen de sociale, geestelijke en lichamelijke kenmerken.
Stromingen binnen de pedagogiekStromingen binnen de pedagogiekBinnen de pedagogiek kennen we meerdere stromingen. De stromingen bestaan uit een aantal theoriën. Het is aan de pedagoo…

Invloed van de omgeving op opvoedenDe gebruikelijke manier van opvoeden vindt niet alleen zijn oorsprong in de sociale en culturele omgeving van het gezin,…
Griekse filosofen: PlatoPlato, één van de grootste denkers uit de geschiedenis legt in zijn "de wetten" vast hoe hij de opvoeding ziet. Alles wo…
Reactie

Floride, 07-10-2008
Hoi ik vind dat echt een leuk bron :-) ik heb een opdracht van school ik moet info zoken over wat kunnen belemmerende factoren zijn in de lichamelijke, geestelijke en ontwikkeling van kinderen jha maar allen ik kan het info niet zo goed vinden :-( ik u mij daar bij helpen
alvast bedank floride:-p Reactie infoteur, 30-10-2008
Hai, dank je wel voor je reactie. Fijn dat je er wat aan hebt. Ik zou zeggen: houdt mijn pagina in de gaten. Want nu staat er nog voornamelijk info op w.b. sociaal-emotionele ontwikkeling, maar er komt nog meer bij…
Je kijkt dan bij Info nu bij 'infoteurs' en dan bij 'ssandra3108'. Vervolgens klik je op school en educatie… Succes.

Ssandra3108 (253 artikelen)
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Pedagogiek
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.