Fiscale heffing van 10% op alle vermogens

Fiscale heffing van 10% op alle vermogens In een fiscale rapportage heeft het Internationaal Monetair Fonds in oktober 2013 een idee geopperd dat spaarders over de hele wereld deed schrikken. Het gaat om een speciale belasting van 10 procent op alle vermogens om de staatsschulden onder controle te krijgen.

Eenmalige vermogensheffing van 10%

Het monetaire fonds heeft het gemunt op alle vermogenden. Met het oog op de historisch hoge schuldenlast van staten, oppert het IMF het idee van een speciale vermogensbelasting van 10%. Het gaat om een oud plan dat nieuw leven werd ingeblazen: een heffing die zou gelden voor alle bezitters van:

Heffing met eenmalig karakter zonder uitwijkmogelijkheden

De aantrekkelijkheid van een dergelijke belasting schuilt in het feit dat die geen anticiperend gedrag in de hand werkt omdat er geen uitwijkmogelijkheid bestaat en de heffing eenmalig is. Bovendien wordt een dergelijke heffing door sommige mensen als rechtvaardig beschouwd, zo vermelden de financiële experts in een speciale paragraaf achterin het fiscale rapport met de titel "Taxing Times". De betrokken passage circuleerde vanaf oktober 2013 op diverse internetfora, waar ze voor grote onrust zorgde.

Aanleiding zijn staatsschulden die de pan uitrijzen

Bij herhaling wees het IMF op de sterke toename van de staatsschulden. Gemiddeld genomen benadert de schuldenquote van alle overheden in 2014 de historische piek van 110 procent van het bruto binnenlands product. Dit is 35 procentpunten meer dan in 2007, net vóór de financiële crisis. Het is ook het hoogste niveau sinds de Tweede Wereldoorlog. In absolute zin is de verschulding van de “eurostaten” gestegen van 6000 tot 8600 miljard euro, ruim 90 procent van het bruto binnenlands product. Een eenmalige fiscale heffing van 10% zou de schuldenpositie weer terugbrengen naar het niveau van 2007.

Vergelijkbare kapitaalheffingen waren er na de twee wereldoorlogen

Overigens verwijst het IMF in dit verband naar vergelijkbare kapitaalheffingen na de Eerste en Tweede Wereldoorlog. Ook refereert het IMF aan een voorzetje dienaangaande van een medewerker van het Duitse Instituut voor Economisch Onderzoek (Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung, DIW). Bedoelde functionaris had reeds in 2012 een 10 procent heffing voorgesteld op activa in Europa. Maar inmiddels komt men bij DIW al weer terug op het omstreden idee: hooguit voor landen als Griekenland en Italië zou een eenmalige kapitaalheffing zinvol kunnen zijn, vooropgesteld dat het idee überhaupt technisch uitvooerbaar is. In andere landen moet zo´n heffing worden afgewezen.

IMF ziet ruimte voor hoger toptarief inkomstenbelasting

Het IMF heeft in zijn rapportage van oktober 2013 trouwens ook andere fiscale suggesties besproken waarop landen hun schuldratio's kunnen verminderen. Daaronder ook verschillende opties voor hogere belastingen voor de rijken. Gemiddeld genomen heeft er bij tarieven van de inkomstenbelasting sedert de jaren tachtig volgens het IMF een nivellering plaatsgevonden. Tegen de achtergrond van een hogere inkomensongelijkheid is er ruimte voor hogere toptarieven.

Grote onrust onder spaarders

Bank-analisten hebben trouwens weinig op met het idee van het IMF. De verontwaardiging over de hersenspinsels van het IMF om de staatsschulden terug te brengen door middel van een speciale heffing op spaartegoeden, is erg groot.

Naar de mening van de analisten is er nú al sprake van een feitelijke onteigening van spaarders door een negatieve reële rente die tot overmaat van ramp ook nog eens fiscaal belast wordt. Het effect is hetzelfde: de schulden van de staat komen voor rekening van spaarders en beleggers. De greep van de staat in de kas van de spaarders is allang werkelijkheid geworden.
© 2013 - 2024 Serkozy, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Welke belastingen heft de Rijksoverheid?Welke belastingen heft de Rijksoverheid?In Nederland is de Rijksoverheid verantwoordelijk voor het maken van wetgeving op basis waarvan de Belastingdienst de di…
Belasting spaargeld 2021Belasting spaargeld 2021Let op de hersteloperatie 2021 en 2022. De belasting op spaargeld en vermogen in box 3 (vermogensbelasting) gaat in 2021…
Vermogensrendementsheffing voorkomenDoor creatief met uw vermogen te schuiven, kunt u besparen op vermogensrendementsheffing. U moet echter zien te voorkome…
Vrijstelling vermogensrendementsheffingVrijstelling vermogensrendementsheffingIn het verleden hadden wij vermogensbelasting, maar na de invoering van de Wet Inkomstenbelasting 2001, is dat de vermog…

Reclamebelasting en precariobelasting tarieven 2020Reclamebelasting en precariobelasting tarieven 2020Reclamebelasting en precariobelasting zijn een grote ergernis van winkeliers, vergelijkbaar met de vermogensrendementshe…
Aanrechtsubsidie 2021 minstverdienende partnerAanrechtsubsidie 2021 minstverdienende partnerIn 2021 hebt u als minst verdienende partner recht op de aanrechtsubsidie 2021, algemene heffingskorting, maar de algeme…
Bronnen en referenties
Serkozy (1.241 artikelen)
Gepubliceerd: 05-11-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.