Bijzondere manoeuvres bij het rij-examen CBR

Bijzondere manoeuvres bij het rij-examen CBR De bijzondere manoeuvre en de bijzondere verrichtingen voor het rij-examen. 1 januari 2008 is het startschot gegeven voor de invoering van de bijzondere manoeuvres, die een aanvulling zijn op de bijzondere verrichtingen bij het praktijkexamen voor het rijbewijs B bij het CBR. Alhoewel de basisprincipes van de bijzondere verrichtingen als uitgangspunt voor de voertuigbeheersing nog uitstekend van pas komen, zullen de accenten tijdens het rijexamen op een grotere keuzevrijheid en meer zelfstandigheid -bij de uitvoering van de opdrachten- liggen.

Zelfstandigheid bij het praktijkexamen voor het rijbewijs B

Als kandidaat geeft je door de nieuwe wijze van examineren een nauwkeuriger beeld van je kunnen, inzicht en (gedrags)keuze bij deelname aan het dagelijks verkeer. Feitelijk sluit de wijze van examineren zoals deze sinds 2008 wordt toegepast meer aan op de praktijk, waarin je -na het behalen van het rijbewijs- ook steeds adequaat en veilig moet reageren op steeds wisselende verkeerssituaties.

Welke opdrachten kun je bij het praktijkexamen verwachten

Van de onderstaande drie opdrachten kiest de examinator twee bijzondere manoeuvres die je tijdens het praktijkexamen moet uitvoeren. Daarnaast kan de examinator steekproefsgewijs ook nog -als extra- voor de hellingproef kiezen.
Bij de uitvoering van de bijzondere manoeuvres is niet alleen het technische aspect belangrijk. Er wordt vooral ook gelet op de keuzes die daaraan vooraf gaan, zoals de plaats die je kiest om de manoeuvre uit te voeren en het moment en de wijze waarop je de gekregen opdracht uitvoert.

Omkeeropdracht

Bij de omkeeropdracht krijgt je al rijdende te horen dat je de weg in tegenovergestelde richting moet gaan volgen. Nadat je deze opdracht van de examinator hebt gekregen, kies je zelf de plaats en de wijze waarop je keert. Dit kun je doen via een halve draai, steken (straatje keren) of een bocht achteruit. Je moet laten zien dat je op basis van een goede inschatting van de verkeerssituatie tot een adequate, logische en veilige oplossing komt.

Parkeeropdracht

De examinator kan ook kiezen voor een parkeeropdracht in een willekeurige straat of op een parkeerterrein. Hierbij krijgt je de opdracht om de auto zo dicht mogelijk bij een opgegeven locatie te parkeren. Dit kan bijvoorbeeld de ingang van een winkelcentrum zijn. Ook hier bepaal je zelf hoe je de parkeeropdracht uitvoert.

Stopopdracht

Verder is een stopopdracht mogelijk. Daarbij moet je zo kort mogelijk achter een ander, geparkeerd voertuig stoppen, om aansluitend vooruit rijdend weer aan het verkeer deel te gaan nemen. Dit kan zowel aan de linkerzijde als rechterzijde van de rijbaan/de weg. Hierbij is het van belang dat je een juiste inschatting hebt van de lengte van de neus van de auto en de breedte van de auto.

Waar houd je rekening mee bij de bijzondere manouevre

  • Bewaar je rust, neem de tijd, kijk en handel goed en ken de regels.
  • Voor de uitvoering van je opdracht zoek je een veilige en logische plek, maak het jezelf niet te moeilijk.
  • Wees duidelijk naar het overige verkeer, geef indien nodig een signaal met richtingaanwijzer of alarmlichten.
  • Hinder zo weinig mogelijk verkeersstromen bij de uitvoering, blijf dus zo veel mogelijk op je eigen weghelft.
  • Vermijd -met uitzondering van vakparkeren e.d.- achteruit rijden zo veel mogelijk. Achteruit rijden is het minst veilig en het is lastiger om overzicht te behouden op het overige verkeer.
  • Lees onderstaande artikelen van het RVV (54 + 55) goed door en pas -dat wat beschreven is in deze artikelen- toe bij uitvoering van de manoeuvres. Het juist gebruik van de richtingaanwijzer geeft duidelijkheid en moet je als bestuurder toepassen.

RVV = Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens Artikel 54

Bestuurders, die een bijzondere manoeuvre willen uitvoeren, moeten het overige verkeer vóór laten gaan.
Bijzondere manoeuvres zijn:
  • Wegrijden.
  • Achteruit rijden.
  • Van een uitrit de weg oprijden, of van een weg een inrit oprijden. (voorkeur verdient: de bestuurder die uit de uitrit komt, vóór laten gaan).
  • De doorgaande rijbaan (is autosnelweg) via de invoegstrook oprijden en de doorgaande rijbaan via de uitrijstrook verlaten. Bij een gecombineerde invoegstrook/uitrijstrook verdient het de voorkeur degene die de doorgaande rijbaan/snelweg verlaat vóór te laten gaan; dit bevordert de doorstroming op de autosnelweg.
  • Wisselen van rijstrook (daarom altijd goed over de schouder kijken en in de 'dode hoek').
  • Keren (dit geldt dus ook bij de uitvoering van de bijzondere verrichting/manoeuvre).

RVV = Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens Artikel 55

Bestuurders van motorvoertuigen en (bromfietsen) moeten een teken met hun richtingaanwijzer (of arm) geven, indien zij:
  • Willen wegrijden (bij elke beginnende deelname aan het verkeer).
  • Andere bestuurders van een motorvoertuig willen inhalen.
  • De doorgaande rijbaan (autosnelweg) willen oprijden of deze willen verlaten.
  • Bij het wisselen van rijstrook.
  • Bij alle belangrijke zijdelingse verplaatsingen (als indicatie: iedere inhaalmanoeuvre, méér dan de breedte van een fietser).

Kijk voor de aanscherping van het praktijkexamen zoals dit vanaf 2009 geldt ook bij : Veranderingen praktijk examen B



Evaluatie van de autorijles dankzij Google Maps

Heb je autorijles in Amsterdam, Rotterdam of Groningen, dan is er nu een unieke mogelijkheid om de autorijles of je rijexamen bij het CBR virtueel opnieuw te rijden. Begin dit jaar heeft Google namelijk Google Maps geïntroduceerd. Dit programma geeft je een gedetailleerd overzicht van vele wegen en de omgeving, met daarbij de mogelijkheid je ook daadwerkelijk te verplaatsen alsof je in de lesauto rijdt. Zo kan je de omgeving van de rijles evalueren, thuis de verkeerssituatie op je gemak bekijken enz.

Rijlessen in de omgeving van het CBR te Amsterdam

Voor personen die in Amsterdam hun rijles volgen heb je via bijgaande link met behulp van Google Maps de mogelijkheid gericht vragen stellen, gekoppeld aan de reëele situatie. Het verkeersbeeld mag dan wel afwijken, maar de wegen en de verkeerstekens bieden hulp om een beter onderbouwd antwoord te kunnen geven.

Lees verder

© 2007 - 2024 Jvd, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Examen voor het rijbewijs B - Opdrachten en zelfreflectieExamen voor het rijbewijs B - Opdrachten en zelfreflectieExameneisen voor het rijbewijs B als afsluiting van je autorijlessen. Enige jaren geleden is het startschot gegeven voor…
Het auto praktijkexamenHet auto praktijkexamenHet praktijkexamen voor een auto rijbewijs blijft voor de meeste erg spannend. Het is daarom goed om uzelf in te lezen e…
Schade tijdens inparkeren, achteruit rijden en kerenSchade tijdens inparkeren, achteruit rijden en kerenOm auto te kunnen rijden moet je regelmatig bijzondere manoeuvres uitvoeren als achteruitrijden, keren, invoegen of van…
Het motorrijbewijsHet motorrijbewijsMotorrijden wordt steeds populairder in Nederland. Motorrijden is een makkelijke en snelle manier om de woon-werk kilome…

Verkeer - Verkeersregelaars en WegmarkeringenVerkeer - Verkeersregelaars en WegmarkeringenBij deelname aan het Nederlandse verkeer worden we geconfronteerd met vele verkeersborden. Over het algemeen zal het nal…
Verkeer - Winter, gladheid en autorijdenVerkeer - Winter, gladheid en autorijdenAuto rijden in de winter bij ijzel, sneeuw en gladheid. Alhoewel we in Nederland niet vaak meer geconfronteerd worden me…
Bronnen en referenties
  • Autorij-instructie.nl
  • CBR
  • RVV
  • Google Maps
Reactie

W. Kerklaan, 29-11-2016
Duidelijke uitleg. Toch heb ik vraag: art. 54 RVV vermeldt een aantal bijzondere manoeuvres. Is deze opsomming uitputtend? Enige dagen geleden parkeerde ik mijn auto vooruit in een haaks parkeervak. Links van mij is een plaats vrij. Tijdens het uitstappen wil iemand anders daar parkeren en rijdt tegen de smalle zijde van mijn deur aan. De verzekering stelt dat ik een bijzondere manoeuvre uitvoerde (het openen van mijn portier), de ander parkeerde vooruit in en stelt mij aansprakelijk. Ik heb bezwaar aangetekend maar de verzekering blijft bij hun standpunt. Hoe zit dit nu? Reactie infoteur, 30-11-2016
Beste W,

U voerde een bijzondere manoeuvre uit, namelijk: uitstappen. Formeel had u al het overige verkeer voor moeten laten gaan, alvorens uit te stappen. Ik vrees voor u dat de verzekeringsmaatschappij een punt heeft.
Zie o.a:
https://www.arag.nl/particulier/reizen-en-verkeer/verkeer/schade-bijzondere-manoeuvre

Mvg - Sjaak

Jvd (613 artikelen)
Laatste update: 01-04-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Bronnen en referenties: 4
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.