Huismerk, fabrieksmerk en andere merkbenamingen

Een huismerk is een merk dat door een winkel of winkelketen wordt gevoerd voor bepaalde producten ongeacht van welke fabriek die afkomstig zijn. De fabrieksnaam wordt dan niet vernoemd waardoor de suggestie ontstaat dat de naam van het huismerk gelijk is aan die van de maker van het product. Een fabrieksmerk is in de regel gelijk aan de naam van de fabriek die de producten fabriceert en bevat soms de naam van de eigenaar. Onder een fabrieksmerk zijn dikwijls meerdere producten of soms zelf zeer veel producten verkrijgbaar. Het alom bekende merk Philips is zo’n fabrieksmerk.

Fabrieksproduct onder eigen huismerknaam verkopen

Een voorbeeld van een huismerk is paracetamol van het huismerk Etos dat best dezelfde afkomst kan hebben als de paracetamol die in het schap ernaast ligt met de bedrijfsnaam Roter. De detaillist heeft in zo’n geval aan Roter de opdracht gegeven om het product te produceren en wil dat onder eigen huismerknaam verkopen.

Huismerk goedkoper dan fabrieksmerk

Meestal heeft een huismerk een eenvoudige verpakking die goedkoper is en er worden ook kosten bespaard doordat er geen dure reclamecampagnes worden gehouden voor het product. De winkelnaam die in het huismerk is verwerkt heeft ook al zoveel bekendheid dat extra productreclame niet nodig is voor een goede verkoop. Het artikel kan daardoor goedkoper aan de consument worden aangeboden.

Fabrikanten geheim houden

Winkels en winkelketens willen bij de verkoop van huismerkproducten de fabrikanten waar ze de producten van afnemen in de regel geheim houden. Dat past beter in hun strategie van inkopen en verkopen om voor de klant gunstige prijzen te kunnen waarborgen. Er zijn echter gevallen bekend waarbij is aangetoond dat een artikel met een huismerk exact gelijk was aan een artikel dat met een fabrieksmerk op de markt was gebracht.

Andere merkbenamingen

Naast de term huismerk en fabrieksmerk komen nog enkele termen voor met elk hun eigen betekenis zoals nationaal merk en merken die aangeduid worden met een letter.

Nationaal merk

De term nationaal merk heeft betrekking op de registratie van een merk. Als een merk niet geregistreerd is kan iedereen het kopiëren en gebruiken. Het registreren bij een merkenbureau (ook wel deponeren genoemd) geeft juridische bescherming. Registreren kan nationaal waardoor er sprake is van een nationaal merk. Er zijn echter ook mogelijkheden het merk internationaal te deponeren.

A-merk

De term A-merk staat voor een goede reputatie van de producten van dat merk met veel consumentenvertrouwen. Er is de producenten veel aan gelegen dat vertrouwen te behouden wat nagestreefd wordt door veel reclame te maken waardoor ook de naamsbekendheid nog kan vergroten. In de concurrentiestrijd proberen sommige producenten met huismerken de klant soms te winnen door de verpakking enigszins te laten lijken op de A-merken.

B-merk

Een B-merk is dikwijls goedkoper dan een A-merk maar hoeft daar kwalitatief niet perse veel voor onder te doen. Soms wordt een product met een B-merk in dezelfde fabriek geproduceerd als het A-merk maar wordt op een andere manier op de markt gezet of wordt op een andere manier gezorgd dat de prijs lager kan blijven.

C-merk

Een nog goedkopere variant van een A-merk of B-merk is een C-merk waarbij meestal wel sprake is van kwaliteitsverschil.

Huismerk in de middeleeuwen

Overigens heeft de term huismerk in de geschiedenis nog een heel andere betekenis. In de middeleeuwen was het gebruikelijk dat boeren een huismerk gebruikten. Omdat de meeste boeren analfabeet waren konden ze geen huismerk maken dat uit letters bestond. Het huismerk bestond daarom uit een soort kleine abstracte tekening die makkelijk in een deurstijl kon worden gekrast. Het middeleeuwse huismerk was daarmee een herkenning van de boer en zijn bezittingen en kon ook als een handtekening worden toegepast.

Lees verder

© 2015 - 2024 Rickandie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Consumentengedrag: grote merken vs huismerkenConsumenten willen waar voor hun geld, dat is een essentiële factor geworden bij het nemen van een aankoopbeslissing. Di…
Chasin' denim kledingChasin' denim kledingChasin' is een kledingmerk dat verkocht wordt in de winkels van score. Het is een merk geworden met eigen Chasin winkels…
Goedkoper boodschappen doenMet veel haast boodschappen doen kost u meer geld. Door goed te kijken en vergelijken kunt u eenvoudig €10 besparen op b…
Goedkope make-up merkenAls je voor bekende make-up merken kiest, zoals Clinique, Mabelline New York en Lancômes, dan kan je handen vol geld kwi…

Topshop Topman Amsterdam: adres en openingstijdenTopshop Topman Amsterdam: adres en openingstijdenHet Britse modemerk Topshop Topman heeft vaste voet in de Nederlandse modewereld gekregen nu het in Amsterdam twee verko…
Sportmerk: Under ArmourSportmerk: Under ArmourUnder Armour is een van de snelst groeiende sportmerken. Het begon met een enkel compressieshirt, maar is anno 2015 uitg…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Huismerk_(product)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/A-merk
Rickandie (1.164 artikelen)
Laatste update: 24-03-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Detailhandel
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.