Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2010

Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2010 In de eenentwintigste eeuw stortten er al veel vliegtuigen neer, veel te veel, want elk verongelukt toestel zorg voor te betreuren slachtoffers. Het jaar 2010 is een rampjaar. Vlucht 771 van Afriqiyah Airways staat in ons geheugen gegrift als rampvlucht. In het toestel zaten veel Nederlanders, die van een avontuurlijke vakantie in Zuid-Afrika op weg waren naar huis. In Tripoli zou een tussenstop worden gemaakt maar zover kwam het toestel niet. Het stortte in Libië neer en op één kind na vonden alle inzittenden de dood.

Vliegrampen met passagiersvliegtuigen in het jaar 2010

Nepal, Rusland, Pakistan, Cuba, Canada, Venezuela, Papoea-Nieuw-Guinea, Congo, China, Libiê, Suriname, Afghanistan, Libanon, Brazilië, India, Mexico, Kameroen, Colombia, Amerika, Pakistan. Het zijn allemaal landen die in 2010 een vliegtuigcrash binnen hun landsgrenzen te verwerken kregen met honderden slachtoffer tot gevolg. Aquaplaning, een krokodil in de cabine en afleidende passagiers in de cockpit speelden een rol bij de rampen. Het was ook het jaar van de wonderbaarlijke overlevenden. Het Nederlandse jongetje Ruben overleefde als enige het vliegtuigongeluk van de Airbus van Afriqiyah Airways. Het is een even dramatisch als hoopvol feit.

Vliegrampen in de 21ste eeuw – 2010


Twin Otter

15 december 2010

Op woensdag 15 december 2010 stortte de DHC-6 Twin Otter 310 van Tara Air neer in de buurt van Sri Chaur Village, Okhaldhunga in Nepal tijdens een binnenlandse vlucht. De drie bemanningsleden en 19 passagiers kwamen om. De DHC-6 Twin Otter vertrok van Luchthaven Lamidanda en had naar naar Kathmandu-Tribhuvan willen vliegen.

Dagestan Airlines

4 december 2010

Op zaterdag 4 december 2010 crashte de Tupolev 154M van Dagestan Airlines tijdens de landing. De acht bemanningsleden overleefden, van de passagiers stierven er twee van de 163. Zes bemanningsleden en 33 passagiers raakten ernstig gewond.
Het toestel vertrok van Moskva-Vnukovo Airport om naar Makhachkala Airport, beide in Rusland, te vliegen. De motoren vatten vlam en de piloot besloot uit te wijken naar luchthaven Domodedovo voor een noodlanding. De TU-154 landde hard, het botste op een kleine aarden heuvel voorbij het einde van de landingsbaan en brak drie delen. De bemanning zou verkeerde acties hebben uitgevoerd.

Karachi

5 november 2010

Op vrijdag 5 november 2010 crashte een Beechcraft 1900C-1 van JS Air vlakbij de luchthaven van Karachi-Jinnah. Alle inzittenden, vier bemanningsleden en 17 passagiers, vonden de dood. Het toestel vertrok van de internationale luchthaven van Karachi-Jinnah in Pakistan voor een binnenlandse vlucht naar Bhit Airfield. Het vliegtuig was gecharterd door de Italiaanse oliemaatschappij Eni om personeel te vervoeren naar een olieveld in de buurt Bhit Shah. Het vliegtuig kreeg te kampen met een motorstoring en de piloot wilde terugkeren naar de luchthaven. Het vliegtuig stortte neer in de buurt van een woonwijk in Gulistan-e-Jauhar Town.

Cuba

4 november 2010

Op donderdag 4 november 2010 crashte de ATR-72-212 van Aerocaribbean in de buurt van Guasimal in Cuba. Alle inzittenden, zeven bemanningsleden en 61 passagiers kwamen. Het toestel vertrok van Santiago-Antonio Maceo Airport voor een binnenlandse vlucht naar Havana-José Martí International Airport in Cuba. Er waren problemen met ijsvorming en het toestel kwam in de problemen, draaide en dook naar beneden. Het toestel sloeg in bergachtig terrein. Er was van bijzondere meteorologische omstandigheden met extreme ijsvorming. Dit, in combinatie met fouten van de bemanning, was de oorzaak van het ongeluk.

Canada

25 oktober 2010

Op maandag 25 oktober 2010 crashte een Beechcraft King Air 100 van Kenn Borek Air bij Kirby Lake Airport in Canada. Een van de twee bemanningsleden stierf en de acht passagiers overleefden de ramp. Het toestel vertrok van Edmonton Municipal Airport in Canada. Het vliegtuig stuiterde over de landingsbaan en kwam aan het eind van de baan tot stilstand. De piloot werd dodelijk verwond.

Venezuela

13 september 2010

Op maandag 13 september 2010 crashte ATR-42-320 van Conviasa op 8 km van Ordaz luchthaven van Puerto in Venezuela. Van de inzittenden vonden 17 de dood. Het toestel was vertrokken van Mariño International Airport Porlamar-del Caribe Santiago in Venezuela met als bestemming Ordaz luchthaven van Puerto. Het stortte neer in een industriegebied.

Papoea-Nieuw-Guinea

31 augustus 2010

Op dinsdag 31 augustus 2010 verongelukte de Cessna 550 Citation II van Trans Air. Van de bemanningsleden vond een van de twee de dood en drie passagiers overleefden niet. De Cessna vertrok van Port Moresby-Jackson Field op Papoea-Nieuw-Guinea voor een binnenlandse vlucht naar Island Airport Misima. Tijdens de landing was er een zware storm met hevige regen, wat resulteerde in stilstaand water op de landingsbaan. Dat water veroorzaakte samen met de snelheid van het vliegtuig aquaplaning. Een doorstart kon niet meer en het vliegtuig kwam in het veld achter de landingsbaan terecht. Het toestel vloog in brand. De co-piloot was de enige overlevende.

Laat

25 augustus 2010

Op woensdag 25 augustus 2010 crashte de Laat L-410UVP-E20C van Filair in de buurt van Luchthaven Bandundu in Congo. Alle bemanningsleden (3) en 17 van de 18 passagiers, overleefden het ongeluk niet. Het toestel vertrok van Semendwa Airport voor een binnenlandse vlucht naar Bandundu Airport in Congo. Het vliegtuig kwam met zijn neus naar beneden neer in het dorp; het zou geen brandstof meer hebben gehad, maar de vliegmaatschappij weersprak dat. Ook is er een verhaal dat een krokodil de oorzaak zou zijn. Het dier was aan boord gesmokkeld, ontsnapte en liep door de cabine. Een stewardess zou naar de cockpit zijn gerend, gevolgd door de passagiers. Daardoor werd het zwaartepunt teveel naar voren verplaatst en verloren de piloten de controle over het vliegtuig.

Agni Air

24 augustus 2010

Op dinsdag 24 augustus 2010 crashte een Dornier 228-101 van Agni Air. Alle inzittenden, drie bemanningsleden en 11 passagiers, vonden de dood. Het toestel was vertrokken van luchthaven Kathmandu-Tribhuvan voor een binnenlandse vlucht naar Lukla-Luchthaven Lukla in Nepal. Het kwam in bewolking terecht en de bemanning besloot terug te keren naar Kathmandu. De instrumenten spraken van technische storingen en de piloot probeerde op zicht te landen. Het toestel boorde zich in een berg in de buurt Bastipur, niet ver van Kathmandu.

Henan Airlines

24 augustus 2010

Op dinsdag 24 augustus 2010 crashte Embraer ERJ 190-100 LR van Henan Airlines. Van alle inzittenden (96) overleefden 44. Het toestel vertrok van de internationale luchthaven Harbin-Taiping in China en had Yichun Lindu Airport, ook in China, als bestemming. Het toestel vloog in mist, de baan was niet te zien maar de landing werd wel ingezet. Het vliegtuig sloeg tegen de grond en werd door brand verwoest.

Colombia

16 augustus 2010

Op maandag 16 augustus 2010 crashte een Boeing 737-73V van AIRES Colombia. De zes bemanningsleden overleefden de crash en van de 125 passagiers overleden er twee. Negen passagiers raakten ernstig gewond en andere inzittenden liepen lichte verwondingen op. De Boeing vertrok van luchthaven Bogotá-Eldorado voor een binnenlandse vlucht naar San Andres Island-Gustavo Rojas Pinilla Airport in Colombia. Onderweg war er storm en zware regen. Tijdens de landing kreeg het toestel last van windsheer, de piloot wilde weer optrekken, maar het was te laat. Het toestel schoot voorbij de baan en brak in drie stukken.

Amerika

9 augustus 2010

Op maandag 9 augustus 2010 crashte de Havilland Canada DHC-3T Texas Turbine Otter van GCI Communication Corp op 16 km noordwest van Aleknagik in Amerika. De piloot was een van de slachtoffers. Van de acht passagiers verongelukten er vier. De ander vier waren ernstig gewond. Het toestel vertrok van Lake Nerka-GCI Lodge voor een binnenlandse vlucht naar de Nushagak Rivier in Amerika.
Het was slecht weer met slecht zicht. Het watervliegtuig was op weg naar een afgelegen visstek in de Nushagak rivier, maar de oorzaak van de crash is niet bekend. Een van de passagiers die is omgekomen was Ted Stevens (86), een voormalige Republikeinse senator. Voormalig NASA medewerker Sean O'Keefe was ook aan boord; hij overleefde de crash.

Rusland

3 augustus 2010

Op dinsdag 3 augustus 2010 crashte de Antonov 24RV van Katekavia in Rusland. Van de vier bemanningsleden vond er een de dood en alle 11 passagiers verongelukten. De Antonov vertrok van Krasnoyarsk-Cheremshanka Airport voor een binnenlandse vlucht naar Igarka Airport in Rusland. De vlucht naar Igarka was saai. Boven Igarka was het zicht beperkt vanwege mist, maar desondanks zette de bemanning de landing in. Het toestel klapte op 477 meter voor de baan tegen bomen en schoof 140 meter door het bos, waarna er brand uitbrak.

Airblue

28 juli 2010

Op woensdag 28 juli 2010 verongelukte de Airbus A321-231 van Airblue. Alle inzittenden, zes bemanningsleden en 146 passagiers, vonden de dood. De Airbus vertrok van de internationale luchthaven van Karachi voor een binnenlandse vlucht naar Islamabad-Benazir Bhutto International Airport in Pakistan. Het stortte in slecht weer neer in de Margalla Hills nabij Islamabad-Benazir Bhutto International Airport. De piloot maakte fouten en reageerde niet op waarschuwingen. Het vliegtuig vloog in de zijkant van een berg.

Beechcraft

23 juni 2010

Op woensdag 23 juni 2010 crashte de Beechcraft King Air A100 van Aeropro. De twee bemanningsleden en vijf passagiers kwamen om. De bemanning begon haar take-off run toen er een probleem werd geconstateerd. De co-piloot vroeg om aircraft rescue and fire-fighting (ARFF), want het vliegtuig wilde niet meer klimmen. Een paar seconden later raakte het de grond, kwam in de berm terecht en vloog in brand.

Aviocar

19 juni 2010

Op zaterdag 19 juni 2010 verongelukte de CASA C-212-CB Aviocar 100 van Aero-Service in de buurt van Mintom in Kameroen. Alle inzittenden, negen bemanningsleden en 11 passagiers, kwamen om. Het toestel vertrok van de internationale luchthaven van Yaoundé-Nsimalen in Kameroen naar een Congolese goudmijn. Aan boord waren ondermeer Australische mijnbouw leidinggevenden. Op 21 juni werd het toestel gevonden maar er waren geen overlevenden.

Cessna

14 juni 2010

Op maandag 14 juni 2010 verongelukte de Cessna 208B Grand Caravan van Servicios Aéreos Milenio. De twee bemanningsleden en zeven passagiers vonden de dood. De Cessna vertrok van Felipe Carrillo Puerto Airfield voor een binnenlandse vlucht naar Chetumal Airport in Mexico. Het vliegtuig stortte in de jungle neer, direct na het opstijgen. Het droeg de leden van het campagneteam van de gouverneurskandidaat van Quintana Roo coalitie Avanza, Roberto Borge Angulo.

Air India Express

22 mei 2010

Op zaterdag 22 mei 2010 crashte de Boeing 737-8HG van Air India Express. Alle zes bemanningsleden vonden de dood en 152 van de 160 passagiers verongelukten. De Boeing vertrok van Dubai Airport in de Verenigde Arabische Emiraten met als bestemming Mangalore-Bajpe Airport in India. Het is een dagelijkse retourvlucht. Na bijtanken en onderhoud vloog dezelfde cockpitbemanning de terugreis. Mangalore heeft een luchthaven op een heuveltop. Het vliegtuig zette de landing in maar naderde de luchthaven te hoog. Er werd nog geroepen om een go-around, maar die werd niet ingezet. Het toestel schoot van de landingsbaan het ravijn in.

Pamir Airways

17 mei 2010

Op maandag 17 mei 2010 crashte de Antonov 24B van Pamir Airways in de Salang Pass in Afghanistan. De zes bemanningsleden en 44 passagiers verongelukten. Het toestel vertrok van Kunduz Airport voor een binnenlandse vlucht naar Kaboel in Afghanistan. Er was zware mist in het gebied waar de Antonov vloog. Het boorde zich op 4,100 m hoogte in een berghelling.

Antonov

15 mei 2010

Op zaterdag 15 mei 2010 crashte de Antonov 28 van Blue Wing Airlines op 5 km ten noordoosten van Poeketi in Suriname. Alle inzittenden, twee bemanningsleden en zes passagiers, vonden de dood. De Antonov vertrok van Godo Holo Airstrip voor een binnenlandse vlucht naar Paramaribo-luchthaven Zorg en Hoop. Het toestel crashte in een bosrijke omgeving in het oosten van Suriname.

Airbus

12 mei 2010

Op woensdag 12 mei 2010 stortte de Airbus A330-202 van Afriqiyah Airways neer in Libië. Van alle 104 inzitenden overleefde alleen een Nederlands jongetje. Er zaten veel Nederlanders in de Airbus, die van Johannesburg in Zuid-Afrika op weg was naar Tripoli.

Tupolev

10 april 2010

Op zaterdag 10 april 2010 crashte de Tupolev 154M van Polish Air Force op 1 km ten ten oosten van Smolensk Air Base in Rusland. Alle inzittenden, acht bemanningsleden en 88 passagiers verongelukten, waaronder de Poolse president Lech Kaczynski, zijn vrouw, parlementsleden, voorzitter van de Nationale Bank van Polen Slawomir Skrzypek, chef van de generale staf Franciszek Gągor en de vice-minister van Buitenlandse Zaken Andrzej Kremer. Het toestel vertrok van Warszawa-Okecie Airport in Polen met als bestemming Smolensk Air Base in Rusland. Ten tijde van de inzet van de landing was de cockpitdeur open en stonden er twee passagiers in de cockpit. De aanwezigheid van de Commander-in-Chief van de Poolse Luchtmacht zou psychologische druk op de crew gelegd hebben waardoor zij niet de goede beslissingen hebben genomen. Het zicht was slecht door de mist en de snelheid voor de landing te hoog. De linker vleugel raakte een grote boom waardoor het vliegtuig omgekeerd rolde, crashte en brak.

Brazilië

25 januari 2010

Op maandag 25 januari 2010 verongelukte de Embraer 110C Bandeirante van Piquiatuba Táxi Aereo. Twee mensen kwamen om, een van de twee bemanningsleden en een van de acht passagiers. Het toestel vertrok van Belém/ Val-de-Cans International Airport voor een binnenlandse vlucht naar Senador José Porfírio-Wilma Rebelo Airfield in Brazilië. Een van de motoren zou tijdens de landing zijn uitgevallen.

Boeing

25 januari 2011

Op maandag 25 januari 2010 crashte de Boeing 737-8AS van Ethiopian Airlines Alle inzittenden, acht bemanningsleden en 82 passagiers kwamen om. Het toestel vertrok van de internationale luchthaven van Beiroet in Libanon voor een vlucht naar Addis Abeba-Bole Airport in Ethiopië. Het was een nachtvlucht met wolken en onweer. Het vliegtuig verdween van het radarscherm en stortte neer in de Middellandse Zee.

Lees verder

© 2015 - 2024 Piejet, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
VliegtuigfabrikantenVliegtuigfabrikantenBehalve Airbus en Fokker zijn er tientallen meer vliegtuig fabrikanten, de meeste met welke als zeer klein bedrijf begon…
Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2016Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2016Het jaar 2016 is een jaar van een aantal rampzalige vliegtuigongelukken. Het meest indrukwekkende was het ongeluk met he…
Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2002Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2002Bergen zijn voor vliegtuigen obstakels, die vooral problemen opleveren bij slecht weer. In het jaar 2002 vliegen diverse…
Het grootste vliegtuig ter wereldHet grootste vliegtuig ter wereldEr zijn veel soorten vliegtuigen, de grootste is de AN-225, maar welke andere jumbo vliegtuigen zijn er verder? De Airbu…

Vliegrampen in 21ste eeuw – 2011Vliegrampen in 21ste eeuw – 2011In de 21ste eeuw zijn al heel wat vliegrampen te betreuren met vele honderden slachtoffers tot gevolg. Het jaar 2011 hee…
Vliegtuigongelukken in 21ste eeuw – 2012Vliegtuigongelukken in 21ste eeuw – 2012Mist, stofstormen, onweer en windshear, het zijn verraderlijke weersomstandigheden voor vliegtuigen. Vogels kunnen dodel…
Bronnen en referenties
  • http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20100512-0 geraadpleegd op 28 maart 2015
Piejet (1.232 artikelen)
Laatste update: 01-08-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.