Supermarktpsychologie

Supermarktpsychologie Supermarkten willen natuurlijk dat klanten veel boodschappen doen. De supermarkt zal er dan ook veel aan doen om een klant meer te laten kopen. De marketing in de supermarkt zorgt ervoor dat een klant onderbewust meer koopt dan de bedoeling was. Onderbewust worden namelijk besluiten genomen zonder dat iemand zich daar van bewust is. Supermarkten spelen in op de onbewuste besluitvorming van de klanten.

Karretjes

Het begint al met de karretjes. Er zijn naast de gewone karren ook boodschappenmandjes en er zijn zogenaamde trekkarretjes. De meeste klanten zullen kiezen voor de gewone kar voor de grote boodschappen, of voor een trekkarretje voor de dagelijkse boodschappen. De trekkarretjes zijn echter groter dan de normale mandjes, waardoor er meer inpast, zonder dat je het gevoel hebt dat je meer koopt. Bovendien trek je de karretjes achter je aan, waardoor je niet constant in de gaten hebt hoeveel je precies koopt. Je zal hierdoor dus meer kopen.

Afgeprijsde artikelen in een mand

Vaak staat er vlak bij de ingang van de supermarkt een mand of een krat met allemaal koopjes erin. Het liefst staat er ook nog een bordje bij waarop staat dat er veel korting op de producten gegeven wordt en dat het een Op=Op aanbieding is: het is nu of nooit! Dit geeft aan dat er snelheid geboden is om te beslissen en vaak zal een klant het product dan meenemen: zo’n koopje krijg je nooit meer.

Groenten en fruit

De supermarkt begint vaak met een groente- en fruitafdeling. Helemaal niet handig, want je zou beter met de zware dingen kunnen beginnen zoals flessen limonade of zuivel, toch? Echter doen de supermarkten dit niet voor niets. Als je begint met groente en fruit, heb je het idee dat je al iets gezonds hebt gekocht. Dit zorgt ervoor dat je een goed gevoel krijgt over jezelf, waardoor je makkelijker ook iets ongezonds zal gaan kopen.

Nepaanbiedingen

Vaak zal er een grote mand staan met allerlei producten erin. Omdat er zoveel producten worden gepresenteerd, buiten de schappen, neem je vaak aan dat het een aanbieding is. Dit is echter niet altijd het geval.

Aanbiedingen zonder euroteken

Bij reclames zal er vaak geen euroteken gebruikt worden. Er zal bijvoorbeeld staan: ‘NU: 1,39’. Onbewust wordt er namelijk door het zien van een euroteken door de hersenen een pijnprikkel geactiveerd. Door de onbewuste pijnprikkel zal je het artikel niet kopen. Door het weglaten van het euroteken, is de pijnprikkel er niet en zal je eerder geneigd zijn om het artikel te kopen.

Hoog, laag

Op ooghoogte zal de supermarkt zijn dure producten zetten. Je loopt dan langs het schap en denkt: oh ja, pasta, en neemt dan vaak de pasta op ooghoogte mee. Laag in de schappen staan de goedkopere merken. Ook zal de klant eerder geneigd zijn om producten te kopen met lachende gezichten op de verpakking.

Proeven

Heerlijk even wat proeven in de supermarkt. Ook weer zo’n goede marketingtruc van de supermarkt. Door iemand iets te laten koken, zorg je ervoor dat er een lekkere lucht in de supermarkt hangt, waardoor mensen meer gaan kopen. Een andere reden waarom een supermarkt dit doet is omdat je vindt dat iemand iets aardigs voor je heeft gedaan. Iemand heeft immers iets lekkers voor je klaargemaakt en dat aan jou gegeven. Onbewust heb je hierdoor een band met de persoon opgebouwd en zal je het moeilijker vinden om iets niet van hem te kopen.

Complementaire opstelling

Supermarkten zetten producten die elkaar aanvullen bij elkaar. Ze zullen deze producten echter nooit tegelijkertijd in de aanbieding doen. Wanneer bijvoorbeeld de voorgesneden wortelen en uien in de aanbieding zijn, zal de supermarkt er de aardappels en de worst naast zetten. Echter zullen deze producten dan niet in de aanbieding zijn.

Impulsaankopen bij de kassa

Vaak staan bij de kassa nog even wat lekkere (meepak) dingen. Repen chocolade of manden met koekjes of snoepjes. Als je toch staat te wachten bij de kassa is het moeilijk om ze te negeren en zal er wellicht wat op de band erbij gezet worden.
© 2015 - 2024 4chevaux, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Waarom zijn vrouwen gek op uitverkoop?De meeste vrouwen zijn gek op shoppen. Wanneer de uitverkoop start rennen veel Nederlandse vrouwen massaal naar de winke…
Tips tegen impulsaankopenTips tegen impulsaankopenPrijsstijgingen, werkloosheid, financiële crisis….Het zijn vandaag de dag meer geworden dan zomaar wat begrippen. Veel m…
Waarom is marketing zo belangrijk?Waarom is marketing zo belangrijk?Marketing is niet alleen maar een reclamespotje of een krantenartikel, die tijd zijn wij allang voorbij. Marketing is ve…

Doemdenken: oorzaken en tipsDoemdenken: oorzaken en tipsDoemdenken is het hebben van sombere gedachten over de toekomst. Negativisme, fatalisme en pessimisme kleuren hierbij de…
Hoe zintuigen ons kunnen bedonderenHoe zintuigen ons kunnen bedonderenOnze zintuigen zijn van levensbelang en dat het lichaam dit als essentieel ervaart, blijkt nog maar eens als er een zint…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipartVectors, Pixabay
  • http://www.huisvlijt.com/2015/07/kende-jij-deze-7-marketing-trucs-al.html (bezocht 13/7/2015)
  • http://www.hetklokhuis.nl/tv-uitzending/2913/Zoek%20het%20uit!%20Winkelgeheimen (bezocht 13/7/2015)
4chevaux (102 artikelen)
Gepubliceerd: 13-07-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Bronnen en referenties: 3
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.