Formule 1: Grand Prix van San Marino 1994

Formule 1: Grand Prix van San Marino 1994 Het weekend van 1 mei 1994 staat bij de Formule 1-fans te boek als een weekend met een hele zwarte rand. De Formule 1 verloor dat weekend in één keer twee coureurs. Daarnaast kwamen door een ongeluk in de pitstraat ook nog eens meerdere mecaniciens in het ziekenhuis terecht. Maar alles draaide vanaf die zondagavond om de dood van één van de meeste geliefde Formule 1-coureurs aller tijden, de Braziliaan Ayrton Senna. Zoals zo vaak in de autosport, zorgde zijn dood wel voor een verbetering van de veiligheid op de racecircuits.

Inhoudsopgave


Overlijden van twee coureurs

Roland Ratzenberger, Oostenrijk, 33 jaar, zaterdag 30 april 1994

Natuurlijk sprak iedereen achteraf over de dood van publiekslieveling Ayrton Senna. Veel minder bekend is dat in datzelfde raceweekend ook de Oostenrijkse Formule 1-coureur Roland Ratzenberger kwam te overlijden. Tijdens de kwalificatie op zaterdagmiddag verloor hij na zo'n twintig minuten de macht over zijn Simtek en ramde vol de muur. In de ronde ervoor had hij schade gereden aan zijn voorvleugel, deze schade bleek achteraf de oorzaak te zijn van zijn ongeluk. Alhoewel de cockpit van zijn auto intact was gebleven, zorgde de impact van de klap bij Ratzenberger voor een schedelbasisfractuur. Wat er ook werd geprobeerd, al voordat de onfortuinlijke Oostenrijker het ziekenhuis had bereikt, was hij al zijn verwondingen overleden. Het was voor het eerst sinds 1982 dat er tijdens een raceweekend een coureur de dood vond.

Ayrton Senna, Brazilië, 34 jaar, zondag 1 mei 1994

Bij het onderzoek naar de crash van Senna vond men een afbeelding van de Oostenrijkse vlag. Senna wilde hiermee zeer waarschijnlijk de Oostenrijker Roland Ratzenberger eren, deze stierf een dag eerder tijdens de kwalificatie voor de race op Imola. Helaas is dit niet na te vragen, Ayrton Senna stierf in de 5e ronde van de race. Zeer waarschijnlijk, maar nooit onomstotelijk bewezen, reed Senna over een stuk puin op het wegdek waardoor dit onder zijn Williams terecht kwam. Hierdoor raakte de racewagen onbestuurbaar en gleed de auto van de weg en over het gras vol met de zijkant in de muur. Het onderzoek naar zijn doodsoorzaak gaf geen zeker uitsluitsel. Er wordt tot op heden (seizoen 2016) nog steeds getwijfeld of de afgebroken stuurstang de dood van de Ayrton Senna veroorzaakte of dat het het afgebroken materiaal van zijn Williams is geweest dat zijn hoofd heeft geraakt.

Raceongelukken op het parcours van San Marino

Het hele raceweekend was een opeenstapeling van ongelukken, crashes en bijna-ongelukken. Elke dag was het wel raak.

Tamburello-bocht, hier vond Senna zijn dood / Bron: Alexander Jones, Wikimedia Commons (Publiek domein)Tamburello-bocht, hier vond Senna zijn dood / Bron: Alexander Jones, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Vrijdag 29 april 1994
Al in de eerste trainingssessie van vrijdag ging het bijna helemaal mis. De jonge Braziliaan Rubens Barrichello, rijdend voor het team van Jordan, raakte met een snelheid van ruim 225 kilometer per uur op een verkeerde manier de curbstones. Zijn wagen werd onbestuurbaar en de Jordan vloog de lucht in. Nadat zijn wagen neerkwam op het asfalt maakte deze nog enkele salto’s alvorens terecht te komen in de bandenstapel. Barrichello raakte bewusteloos en kwam, logischerwijs, het hele weekend niet meer in actie.

Zaterdag 30 april 1994

De kwalificatiesessie van de zaterdag werd achteraf alleen herinnerd door het ongeluk van Roland Ratzenberger. Na twintig minuten in de sessie rijdt hij, mede veroorzaakt door eerder opgelopen schade, zijn auto in de muur. Al bij aankomst in het ziekenhuis blijkt de Oostenrijker te zijn overleden aan de, tijdens de crash, opgelopen verwondingen.

Zondag 1 mei 1994

De race op zondag stond bol van de incidenten, allemaal even gevaarlijk en helaas ook met een dodelijke afloop.

Officiële start
Al direct bij de start ging het mis. De Fin JJ Letho kwam in zijn Benetton niet weg van de startlijn en de achter hem gestarte Pedro Lamy lukte het niet meer om de stilstaande Benetton te ontwijken. Hij reed vol achterop zijn voorligger en zorgde daarmee voor een grote puinhoop op het rechte stuk. Van de vele brokstukken van de twee kapotte wagens kwamen er ook enkele in het publiek terecht, hierbij raakten negen fans gewond, waarvan enkele ernstig. De wedstrijdleiding zette een safety-car in om de race te neutraliseren en de marshalls de mogelijkheid te geven veilig de rotzooi op te ruimen.

Rode vlag
Nadat de safety-car weer de pits in was gereden konden de wagens weer op volle snelheid door. Al in de eerste bocht na de finishlijn, genaamd Tamburello, vloog de Braziliaan Ayrton Senna uit de bocht. De uitkomst van zijn ongeluk is helaas algemeen bekend. Het ongeluk van Ayrton Senna had een rode vlag tot gevolg, de race werd voor onbepaalde tijd gestopt. De Fransman Eric Comas, rijdend in een Larousse, werd door zijn team te snel de baan weer opgestuurd. Hij reed langs het wrak van Senna en was daardoor zo aangedaan dat hij meteen weer naar binnenkwam en weigerde die dag nog te rijden.

Herstart
Michele Alboreto kwam tien ronden voor het einde de pitstraat ingereden voor een, op het oog normale, pitstop. Bij het verlaten van zijn team raakte echter één van zijn banden los van zijn wagen. De band vervolgde zijn weg door de pitstraat en raakte hierbij vier mecaniciens, welke vervolgens alle vier overgebracht moesten worden naar het ziekenhuis.

De race

Wedstrijdverslag

Ondanks alle ongelukken werd er gewoon geracet tijdens dit inktzwarte raceweekend. Na de crash bij de start, de herstart en het overlijden van Ayrton Senna kwam de race uiteindelijk toch op gang. In het begin van de race weet Gerhard Berger, Oostenrijker in dienst van Ferrari, de leiding in handen te nemen. In ronde 12 wordt hij ingehaald door het jonge Duitse talent Michael Schumacher, waarna deze de race niet meer uit handen gaf. Alleen de Italiaan Nicola Larini neemt de leiding in de race even over als Schumacher een pitstop moet maken. Uiteindelijk wint Michael Schumacher met bijna een minuut voorsprong op Nicola Larini deze dramatische Grand Prix van San Marino.

Einduitslag

In het seizoen 1994 kreeg alleen de top-6 van de race punten. Onderstaand deze top-6.
  • 1e plaats – Michael Schumacher – Benetton – 10 punten
  • 2e plaats – Nicola Larini – Ferrari - 6 punten
  • 3e plaats – Mika Häkkinen – McLaren – 4 punten
  • 4e plaats – Karl Wendlinger – Sauber – 3 punten
  • 5e plaats – Ukyo Katayama – Tyrell – 2 punten
  • 6e plaats – Damon Hill – Williams – 1 punt

Verbetering van de veiligheid

Het raceweekend van de Grand Prix van San Marino 1994 is de boeken ingegaan als één van de grootste rampweekenden voor de Formule 1. Er was al veel gedaan aan de veiligheid van de Formule 1, dit door de vele doden in de tientallen jaren ervoor. Dit raceweekend zorgde echter voor een versnelde invoering van meerdere verbeteringen in de veiligheid van zowel coureurs als fans;
  • De auto's werden aangepast om meer grip op het wegdek te hebben;
  • Circuits (zoals die van San Marino) werden aangepast om hoge snelheden te verminderen;
  • Het HANS-systeem werd ingevoerd. HANS staat voor Head And Neck System en vermindert de hoofdbewegingen van de coureur;
  • Verhoging van de hekwerken rondom de circuits, ter bescherming van de fans

Lees verder

© 2016 - 2024 Sierd-jan, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Overleden coureurs: wie was onder andere Ronnie Peterson?Overleden coureurs: wie was onder andere Ronnie Peterson?Dat deelnemen aan autoraces niet zonder gevaar is, is algemeen bekend. Af en toe zijn er crashes waarbij een coureur zwa…
Formule 1: GP van Italië (Monza), live tv en livestreamFormule 1: GP van Italië (Monza), live tv en livestreamDe Grand Prix van Italië wordt verreden op het 'Autodromo Nazionale di Monza'. De Italiaanse Grand Prix is bij diverse o…
Formule 1 (Grand Prix) seizoen 2020Formule 1 (Grand Prix) seizoen 2020Het jaar 2020 is ook in de racewereld een vreemd jaar. Officieel stonden er 22 races op de kalender, maar door Covid-19…

Max Verstappen, geboren coureur in de Formule 1Max Verstappen, geboren coureur in de Formule 1Max Verstappen was in maart 2015 ‘s werelds jongste Formule 1-coureur, toen hij deelnam aan de Grand Prix van Australië.…
De Formule 1 GP van Europa op het stratencircuit van BakuDe Formule 1 GP van Europa op het stratencircuit van BakuVanaf 2016 wordt de GP van Europa weer verreden. De locatie van de GP van Europa is het stratencircuit van Baku. Het cir…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Chancelier, Flickr (CC BY-2.0)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Ayrton_Senna
  • http://www.ayrton-senna.com/s-files/start.html
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Grand_Prix_Formule_1_van_San_Marino_1994
  • Afbeelding bron 1: Alexander Jones, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Sierd-jan (112 artikelen)
Laatste update: 09-05-2019
Rubriek: Sport
Subrubriek: Racesport
Bronnen en referenties: 5
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.