Elektronisch schakelen op de racefiets

Elektronisch schakelen op de racefiets Met Dura Ace Di2 bood Shimano als eerste elektronisch schakelen voor racefietsen. Weliswaar gebeurt dat schakelen nog steeds met de gecombineerde rem- en schakelgrepen, maar een stroomdraadje langs of door het frame brengt het signaal naar de derailleur.

Inhoudsopgave


Rem- en schakelgrepen: elektronisch vs. mechanisch

Van buiten zie je niets abnormaals. Een rem- en schakelgreep die er op het eerste gezicht net zo uitziet als zijn al bekende mechanische versie. Ook de achterderailleur die voor het wisselen van de pionkransjes verantwoordelijk is, ziet er niet opvallend uit. De kleine schakelmotor neem je nauwelijks waar.

Voorderailleur duidelijk veranderd

Op de voorderailleur, die aan de voorkant verantwoordelijk is voor het omschakelen van het kleine op het grote kettingblad, is de zwarte behuizing al veel duidelijker waarneembaar. En onder de bidonhouder wordt het dan écht bijzonder: hier bevindt zich de batterij, half zo groot als een pakje sigaretten. De fabrikant gaat ervan uit dat framebouwers in de toekomst accu en de stroomkabeltjes in de buizen wegwerken.

Uit welke componenten bestaat de elektronische schakeling?

Vooral bij bediening van de voorderailleur is het electronisch gevoel duidelijk merkbaar: een geluid als in een ruimteschip uit een sciencefictionfilm. Niet luid of onaangenaam, maar wel onmiskenbaar electronisch.

Strikt genomen is de schakeling eerder als "electrisch" te beschouwen want de belangrijkste componenten zijn;
  • twee schakelmotortjes;
  • de batterij;
  • de bekabeling;
  • vier schakelaars.

Minimale druk volstaat bij het schakelen

Bij de gecombineerde rem- en schakelgrepen bevindt zich alles nagenoeg op dezelfde plaats waar het ook is terug te vinden bij mechanische schakelsystemen van Shimano. Desondanks wijst een testrit uit dat je eraan moet wennen.

Om over te schakelen naar een groter kettingblad of tandkransje, druk je zowel bij de mechanische als bij elektonische schakeling de remhendel opzij. Bij mechanisch schakelen zijn er duidelijk merkbare drukpunten en hoor je een zwak klikgeluid bij het op- en afschakelen.

Niét bij de Di2: minimale aanraking van de schakelaar volstaat om de andere versnelling te kiezen. De korte schakelmomenten en de geringe kracht die nodig is, zal je echter pas na meerdere honderden kilometers als een écht voordeel ervaren.

Mechanische Dura Ace als basis

Maar het beweegt allemaal perfect. De schakeling heeft de mechanische Dura Ace als basis, al jaren samen met Campagnolo Record en recentelijk met het model Red van de Amerikaanse fabrikant Sram eerste keuze voor het professionele wielrennen. Dura Ace schakelt perfect, zowel elektronisch als mechanisch, ook in steile hellingen met volle belasting op de pedalen. De schakelmotortjes op de Dura Ace doen hun werk net zo nauwkeurig als de derailleurkabels bij de mechanische tegenhanger.

Voorderailleur past zich automatisch aan stand van ketting aan

Ja zélfs een beetje beter, want de Di2 lost een probleem op dat, in ieder geval in theorie, optreedt bij mechanische kettingschakelingen. Schakel je de achterste tandwieltjes van links naar rechts of omgekeerd, dan bestaat het risico dat door de schuine stand van de ketting, deze langs de voorderailleur schuurt.

Maar hiervoor hebben de Shimano-ingenieurs de electronische schakeling een beetje intelligentie meegegeven. Die "weet" hoe schuin de ketting loopt en corrigeert automatisch de positie van de voorderailleur. Daardoor kan er niets meer schuren, zelfs bij een extreem schuine stand van de ketting, ofschoon die vanwege verhoogde slijtage niet is aan te bevelen.

Volledig computergestuurde schakeling is volgende stap

Maar in dit stuk intelligentie steekt een enorme hoeveelheid ontwikkelarbeid en Shimano zou wel dom zijn als men er niet meer gebruik van maakte. Want als de voorderailleur zich automatisch aan de stand van de ketting aanpast, moet het binnen niet al te lange tijd mogelijk zijn om een volledig computergestuurde schakeling te produceren.

Want welke toerfietser kent niet het fenomeen dat je in theorie weliswaar twee of zelfs drie voorste kettingbladen hebt, maar er in de praktijk maar één gebruikt. Voor velen is het is te bewerkelijk om gelijktijdig met de voorderailleur ook de achterderailleur te bedienen om een vloeiende schakelovergang te bereiken.
© 2010 - 2024 Serkozy, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Racefiets: onderhoudVoor een duurzaam en langdurig gebruik van je racefiets is het verstandig om je racefiets goed te onderhouden. Je hebt h…
Tweedehands racefiets kopenTweedehands racefiets kopenWaar moet je op letten bij het kopen van een tweedehands racefiets? Met goede kennis over de leeftijd, het onderhoud en…
Hoe een derailleurversnelling werktHoe een derailleurversnelling werktIs het je al eens opgevallen dat een racefiets 21, 24, 27 of zelfs 30 versnellingen heeft, maar nooit 16 of 22? Ook al h…
Fietsketting van kunststof voor de racefietsFietsketting van kunststof voor de racefietsDe ketting van een racefiets brengt de kracht van de renner over op de wielen. Het is belangrijk dat een fietsketting ni…

Plooifietsen, een nieuwe generatie fietsenPlooifietsen bieden het enorme voordeel dat ze zeer compact, makkelijk te transporteren en snel op te bergen zijn. Plooi…
De rolweerstand van fietsbandenDe rolweerstand van fietsbandenDe rolweerstand is het energieverlies bij het afrollen van een band door voortdurende materiaalvervorming. Anders gezegd…
Bronnen en referenties
Serkozy (1.241 artikelen)
Laatste update: 21-06-2020
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.