mijn kijk op

Groter vermogen en hogere snelheid van elektrische fiets

Een elektrische fiets is een uitkomst voor degenen die nog fit genoeg zijn om aan het verkeer deel te nemen maar toch niet meer de kracht in de benen hebben om tegen de wind in te fietsen. De hulp die het elektromotortje hen biedt is juist voldoende om toch nog behoorlijk mobiel te kunnen zijn. Maar voor velen is de snelheid die behaalt kan worden eigenlijk niet zo gunstig. Het inschatten van verkeerssituaties is bij hogere snelheden moeilijker en op de oude tweewieler waren zij die snelheden niet meer gewend. Het opvoeren van het vermogen is daarom helemaal ongunstig.

Elektrische fiets voor sommigen eigenlijk te snel

Toch schuilt er een gevaar in die elektrische fietsen voor sommigen die het moderne verkeer eigenlijk niet meer aan kunnen. Het gemak waarmee ze zelf met de elektrische fiets een tempo van 25 kilometer per uur kunnen halen is ook erg groot. Door de herinnering aan de tijden dat zo’n tempo nog volledig op eigen kracht gehaald werd zal niet meteen een waarschuwingslampje gaan branden als het eigenlijk te snel gaat.

Hoger vermogen van elektrische fiets

Verkeerssituaties inschatten vanuit vroegere ervaringen is niet hetzelfde als op een leeftijd dat alles nu eenmaal trager wordt. Daar komt bij dat er stemmen opgaan om het vermogen van de elektrische fiets te verhogen waardoor ook de snelheid van de fiets hoger wordt waardoor het berijden voor velen toch echt onverantwoord wordt.

Verkeersregels en geen verplichte verzekering

Volgens de wet is een elektrische fiets hetzelfde als een gewone fiets en gelden dus dezelfde verkeersregels. Ook andere regels zijn gelijk van toepassing zoals geen verplichting voor het afsluiten van een verzekering. De regels waar een elektrische fiets binnen blijft zijn namelijk:
Een maximaal motorvermogen van 250 watt.
De fiets kan niet geheel zelfstandig rijden op het motorvermogen maar er moet ook getrapt worden.
De ondersteuning levert maximaal een tempo van 25 kilometer per uur op.

Categorie van de elektrische fiets

Die laatste regel is nu het probleem. Bij een groter vermogen van de motor en een hogere snelheid zou de elektrische fiets wel eens niet meer in de categorie fietsen thuis kunnen horen maar tot de motorvoertuigen worden gerekend. Overigens blijft hij dan ten opzichte van een motorfiets en bromfiets de voordelen houden van geen geluidsoverlast en geen uitstoot van verontreinigende stoffen en blijft de elektrische fiets ook een uitstekend vervoermiddel voor verplaatsing van woning naar werk.

Postfiets, vrachtfiets en heuvelachtig terrein

Een van de organisaties die pleit voor het verhogen van het vermogen is de ETRA (Europese overkoepeling van fietsbrancheorganisaties). De argumentatie daarbij is dat de fiets dan geschikt zou worden als postfiets en vrachtfiets en ook veel meer mogelijkheden biedt voor gebruik op heuvelachtig terrein.

Minder aantrekkelijk bij verandering van regelgeving

Fabrikanten zien een dergelijke ontwikkeling enerzijds wel zitten omdat dan een geheel nieuwe markt ontstaat maar anderzijds zijn ze bang voor verandering van de regelgeving voor de huidige markt. De elektrische fiets valt dan wellicht voortaan onder de regels van een motorfiets waardoor verzekeringsplicht ontstaat en het dragen van een helm verplicht wordt en daardoor voor veel berijders niet meer aantrekkelijk.

Opvoeren bijna onmogelijk

Ook bestaat dan het gevaar dat de motor door de gebruiker wordt opgevoerd zoals dat bij een motorfiets ook het geval is. Anderen zijn niet zo bang voor het opvoeren omdat de motor van een elektrische fiets zodanig is weggestopt dat nagenoeg de hele fiets gesloopt zou moeten worden om aan de motor te kunnen sleutelen.

Meer vermogen voor zwaarlijvigen

Sommige voorstanders van het vergoten van het vermogen gaat het niet om een hogere snelheid maar om meer capaciteit waardoor de elektrische fiets de milieuonvriendelijke motorfietsen in binnensteden zou kunnen vervangen. Ook kan een groter vermogen noodzakelijk zijn voor zwaarlijvige mensen die iets meer vermogen nodig hebben om op gang te kunnen komen.

Verkeersgedrag aanpassen

Een hogere snelheid kan zeker ook problemen opleveren in het totale verkeersgedrag. Voor velen zal wellicht een langdurige gewenning noodzakelijk zijn. Immers het inschatten van de snelheid van een fietser door een automobilist is een ervaringskwestie die is gebaseerd op een verwacht tempo van ergens tussen 16 en 22 kilometer per uur. Als die snelheid aanzienlijk hoger is zal zeker ook de automobilist zich moeten aanpassen om ongelukken, vooral met oudere gebruikers van de elektrische fiets, te voorkomen en de veiligheid in de stad hoog te houden.

Lees verder

© 2012 - 2024 Rickandie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Snorfiets en elektrische fiets, verkeersregels en voordelenSnorfiets en elektrische fiets, verkeersregels en voordelenDe snorfiets is een prettig vervoersmiddel en voor steeds meer mensen een aantrekkelijk voertuig. Je hoefde er voorheen…
Advies bij aanschaf elektrische fietsAdvies bij aanschaf elektrische fietsHedendaags is er een grote toename in de verkoop van elektrische fietsen. Maar waar moet je nou precies op letten bij de…
Beste elektrische fiets, elektrische fiets kopenDe beste elektrische fiets die je kunt kopen is de fiets die voldoet aan jouw wensen. Ga altijd eerst naar de winkel om…
Hoe ben je verzekerd met een elektrische fiets?Hoe ben je verzekerd met een elektrische fiets?Elektrische fietsen zijn een regelrechte rage: duizenden Nederlanders vertrouwen inmiddels op zo’n comfortabele fiets me…

Nederlanders fietsen er op los!Nederlanders fietsen er op los!Nederland staat wereldwijd bekend als fietsland. Niet alleen in de beleving van buitenlanders, maar ook in werkelijkheid…
Fietsblessures en hoe te voorkomenDe fiets is in Nederland nog steeds een zeer populair vervoermiddel en daarnaast voor zeer velen een middel om te sporte…
Bronnen en referenties
  • Arvel.nl
Rickandie (1.164 artikelen)
Laatste update: 09-03-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.
Artikelen met het label 'Mijn kijk op…' bevatten naast objectieve informatie ook een persoonlijke mening en/of ervaring.