Rosie86 artikelen

Coöperatief gedrag

Kinderen laten ons meestal luid en duidelijk weten als hen iets dwarszit. Echt luisteren naar het kind betekent hard werken. Je moet je concentreren als je een antwoord wilt geven waar het kind ook wa…

Sociaal-culturele achtergrond van kinderen

Elk kind in de groep neemt zijn eigen achtergrond mee van thuis. Dat merk je als leerkracht aan de manier waarop kinderen zich gedragen en met elkaar omgaan. Sommige kinderen zijn heel direct in hun t…

Verhalen vertellen

Kinderen krijgen in het onderwijs niet erg veel gelegenheid tot spreken. Dit blijft namelijk vaak beperkt tot het geven van antwoorden (op vragen van de leerkracht). Deze antwoorden zijn vaak van een…

Reflectie (Korthagen)

Reflectie is een belangrijk hulpmiddel om jezelf te kunnen ontwikkelen. Reflectie is het mentale vermogen om bewust na te denken over ervaring, kennis, inzicht en houding, met als doel jezelf te verbe…

Feedback geven en ontvangen

Feedback is het terugkoppelen van informatie van de ene persoon naar de andere, waarmee duidelijk wordt gemaakt hoe de boodschap (of het gedrag) van de een op de ander overkomt. Weten hoe je over elka…

Hoogbegaafdheid in het onderwijs

Kinderen verschillen van elkaar door het tempo waarin zij zich ontwikkelen en door de kwaliteit van die ontwikkeling. Hoogbegaafde kinderen hebben een ontwikkelingsvoorsprong. Zij zijn op jonge leefti…

Maria Montessori - Montessori onderwijs

Maria Montessori was een Italiaanse arts met een grote belangstelling voor opvoeding. Volgens haar zijn niet alleen ouders verantwoordelijk voor de opvoeding van hun kinderen, ook de maatschappij spee…

Helen Parkhurst - Dalton Onderwijs

Helen Parkhurst was een Amerikaanse lerares die in 1920 een highschool startte in het plaatsje Dalton. Het onderwijs dat op de ideeën van Parkhurst is gebaseerd, is genoemd naar de plaats waar ze haa…

Peter Petersen Jenaplanonderwijs

Peter Petersen, de grondlegger van de jenaplanschool, was de oudste van zeven kinderen in een boerengezin in Duitsland. Hij ontwikkelde zich op een breed terrein. Hij studeerde Engels, geschiedenis, f…

Célestin Freinet – Freinetonderwijs

Célestin Freinet was een Franse leraar. Hij gaf les op een school met veel te grote klassen en veel te weinig onderwijsmiddelen. De kinderen in de klas waren niet gemotiveerd om te leren. Freinet ont…

Rudolf Steiner – Vrije school

Rudolf Steiner was actief op een breed wetenschappelijk en filosofisch terrein. Hij is de grondlegger van de antroposofie. Antroposofie komt van de Griekse woorden anthropos (mens) en sophia (wijsheid…

Alternatieven voor straf

Wanneer mag je een kind dat je negeert of minacht wel straffen? Moeten er geen consequenties zijn voor kinderen die zich misdragen? De visie van Dr. Ginott is dat een kind de consequent van zijn slech…

Omgaan met negatieve gevoelens van een kind

Er is een direct verband tussen hoe kinderen zich voelen en hoe zij zich gedragen. Als kinderen zich goed voelen, gedragen ze zich goed. Hoe helpen wij ze om zich goed te voelen? Door de gevoelens van…

Taalontwikkeling bij kinderen

Taalontwikkeling kun je zien als de basis van de gehele ontwikkeling, zowel cognitief als sociaal-emotioneel, als creatief-expressief. Als je woorden tot je beschikking hebt, kun je uiting geven aan a…

Een rijke leeromgeving in de onderbouw

Basisontwikkeling is wat we noemen een ‘spelgeoriënteerd curriculum’. Dat wil zeggen dat vrijwel alle activiteiten van jonge kinderen een spelkarakter hebben. Ze ‘spelen’ als het ware de were…

Structuur gevraagd

Kinderen hebben sterk behoefte aan sturing. Sturing in de les betekent namelijk ook veiligheid en vertrouwen. Het is belangrijk dat je gezag verdiend bij de kinderen. Bij gezag willen kinderen je graa…

Eerlijkheid gevraagd

Eerlijk zijn doe je in goede en slechte tijden. Tegen je collega’s, tegen ouders, tegen je leidinggevende en tegen kinderen. Gewoon, omdat je weet dat als je eerlijk bent, je daarmee waardering oogs…

Interesse gevraagd

Leraren die orde vragen, kunnen veel winst boeken door interesse te tonen in de verhalen van hun gasten. Dat begint al bij het leren van de namen. Een kind die snel bij zijn naam genoemd wordt, ervaar…

Depressie en diabetes

Hoe groot is de kans op een depressie in combinatie met diabetes? Waar kunt u op letten? Kan een depressie voorkomen worden?

Het brein dieet

De Nederlandse obesitasklinieken van Centrum voor Obesitas Europa pakken vetzucht aan met anders eten en bewegen, maar vooral ook met de psycholoog. Uit onderzoek blijkt steeds vaker dat afvallen zond…

De bloemetjes en de bijtjes

Wacht niet met seksuele voorlichting tot je kind bijna of net met de puberteit begint. Eigenlijk ben je dan al te laat. Tegen die tijd hebben kinderen vaak al zoveel informatie over seksualiteit opgep…

Zomerstrak in een handomdraai

In je voorbereiding voor een strandlichaam moet je één eenvoudige les meenemen: hoe minder vet je meedraagt, hoe beter je sixpack zal aftekenen. Het liefst begin je ruim voordat de T-shirtloze dagen…

Zo leert uw (klein)kind lezen

Herinnert u het zich nog? De leesplankjes, letterdoosjes en het monotone gedreun van de klas: "Aap... Noot... Mies..." De eerste leeslessen van uw (klein)kind verlopen heel anders. De vijf grote versc…

Problemen in het eerste levensjaar van de baby

Hechting, voeden en het slapen van de baby zijn problemen die het meest voorkomen in het eerste levensjaar van het kind. Deze problemen worden in dit artikel besproken.

Invallen basisonderwijs, en nu?

Je bent afgestudeerd, je bent eindelijk juf/meester! Helaas zijn er geen banen in het vooruitzicht, dus je gaat de invallerspool in. Invalwerk is belangrijk werk, maar er komt een hoop op je af: versc…

Leren mindmappen

Wat is eigenlijk een mindmap? Een mindmap is een nieuwe manier van aantekeningen maken. Een mindmap is een plaatje, met daarin alles op een logische manier geordend. Je kunt een mindmap goed gebruiken…

Didactische structuren - muziekknap en natuurknap

Kinderen die muziekknap zijn houden van muziek luisteren en muziek maken. Kinderen die natuurknap zijn kunnen goed waarnemen en observeren. Zij kunnen goed vertellen wat ze zien, horen, proeven en rui…

Kenmerken coöperatief leren

Coöperatief leren is een werkwijze om de interactie en samenwerking tussen kinderen optimaal te laten verlopen. Bij coöperatief leren staan er 5 kenmerken centraal: positieve wederzijdse afhankelijk…

Meervoudige Intelligentie

De ontwikkelingspsycholoog Gardner heeft onderzocht dat een mens over tenminste acht verschillende intelligenties (ook wel talenten genoemd) beschikt om zich te leren ontwikkelen. Volgens Gardner is b…

Hoe herken je de verschillende intelligenties in je klas?

Meervoudige Intelligentie. Dit concept gaat er vanuit dat er meerdere intelligenties bestaan. Elk mens bezit acht intelligenties, maar deze intelligenties zijn niet alle acht even goed zichtbaar. Elk…

Differentiatie in de klas

Differentiatie wil niets anders zeggen dat je als leerkracht rekening houdt met de verschillen tussen kinderen. Kinderen verschillen op veel punten van elkaar, maar het gaat bij differentiatie alleen…

Taakverdeling tijdens coöperatief leren

Bij het coöperatief leren staat het punt ‘individuele verantwoordelijkheid’ centraal. Individuele verantwoordelijkheid kun je als leerkracht realiseren door de kinderen een eigen rol te geven. Er…

Onrust in de klas

Veel leerkrachten merken dat kinderen druk en onrustig zijn in de klas. Dit kan verschillende oorzaken hebben, maar meestal zijn deze oorzaken te vinden in een combinatie van kindfactoren en omgevings…

Interactief taalonderwijs

Interactief taalonderwijs gaat ervan uit dat kinderen taal het beste leren in een krachtige leeromgeving waarbij rekening wordt gehouden met de individuele verschillen en behoeften van kinderen. Bij h…

Sociale ontwikkeling van peuters en kleuters

Vanaf de eerste maanden is het kind al actief in de ontwikkeling in relatie met anderen. Ieder kint ontwikkelt zich op zijn eigen manier. Hoe ziet de sociale ontwikkeling van peuters en kleuters eruit…

Spelling - Hoe zit het ook alweer?

De spelling van woorden... Vraag jij je ook wel eens af: Hoe schrijf je ook alweer bepaalde woorden? Komt er bij de persoonsvorm in de verleden tijd -te(n) of -de(n) achter? Op welke letter in een woo…

Pesten in het basisonderwijs

Pesten is wat anders dan plagen. Pesten gebeurt structureel. Het pesten kan verschillende vormen aannemen: van schelden, het verstoppen, afpakken of stukmaken van eigendommen, het niet meedoen aan act…

Didactische structuren - samenknap en zelfknap

Kinderen die samenknap zijn hebben interesse in de ander en werken ook graag samen met anderen. Kinderen die zelfknap zijn, zijn zich bewust van hun eigen gevoelens, sterke punten, ideeën en hebben g…

Adaptief onderwijs

Om kinderen mee te laten doen/denken met het leven en leren op school ontwerpt de leerkracht een krachtige leeromgeving. Daarin wordt tegemoetgekomen aan de drie basisbehoeften van kinderen: relatie,…

Didactische structuren - denkknap en woordknap

Kinderen die denkknap zijn houden van het werken met bouwmateriaal, puzzels en opdrachten waarbij ze logisch moeten denken. Kinderen die woordknap zijn, zijn goed in lezen, verhalen vertellen, schrijv…

Didactische structuren - beeldknap en beweegknap

Kinderen die beeldknap zijn houden van puzzels en lotto's. Ze bouwen graag met constructiemateriaal en ze houden van tekenen of iets maken. Kinderen die beweegknap zijn beheersen de grove en de fijne…

Zelfstandig werken in de klas

Zelfstandig werken betekent dat kinderen gedurende een bepaalde tijd werken zonder de begeleiding en hulp van de leerkracht. Maar wat als de kinderen niet gewend zijn om zelfstandig te werken? Hoe int…

Interactief voorlezen

Het onderwijs van nu is interactief. Zelf bij het voorlezen is interactiviteit belangrijk. Het blijkt dat kinderen meer lezen en zich beter ontwikkelen bij interactief voorlezen. In dit artikel worden…

Onderwijs en opvoeden

Als de leerkracht ben je bewust of onbewust bezig met het opvoeden van kinderen. Opvoeden is het handelen van een opvoeder met betrekking tot het kind met het bewuste of onbewuste doel het kind te be�…

Samenwerken en vaardigheden

Twee weten meer dan één. Samen kunnen kinderen problemen oplossen waar ze tegenaan lopen. Samenwerken draagt bij aan een positief groepsgevoel, een positieve omgang met elkaar en een betere zelfkenn…

Erikson en de psycho-sociale ontwikkeling

De psycho-analyticus (dus volgeling van Freud) Erik Erikson (1902-1994) verrichtte observaties in verschillende culturen en ontwikkelde van daaruit een theorie over de ontwikkeling van de interacties…

Cognitieve ontwikkeling - Piaget

Ieder kind doet ontdekkingen door actief met de omgeving om te gaan: voorwerpen pakken, in de mond stoppen, bekijken, tegen elkaar slaan. Een kind doet nieuwe kennis op door interactie. Kennis verwerv…

Bowlby en het belang van gehechtheid

Bowlby veronderstelt dat de kwaliteit van de gehechtheidsrelatie sterk wordt beïnvloed door de kwaliteit van de verzorging van het kind door de volwassene. Bowlby noemt dan met name de moeder.

Maslow en zijn motivatietheorie

Het gedrag van mensen heeft een reden en een doel. We noemen dat motivatie. Mensen doen niet zomaar iets, maar willen iets bereiken. Betekent dat nu dat mensen ook meestal een goed inzicht hebben in h…

Differentiatievormen in de klas

Er bestaan verschillende vormen van differentiatie, waaronder differentiatie in instructie en differentiatie in lesstof. Deze vormen van differentiatie worden in dit artikel uitgelegd. Bij een goed pe…

De fiets van Jansen (wereldoriëntatie in de klas)

Het didactische model ‘De fiets van Jansen’ gaat van de nieuwsgierigheid van de kinderen uit. De kinderen bepalen, begeleid door de leerkracht, de inhoud van de wereldoriëntatie. De fiets van Jan…

Dystrofie: herkennen en behandelen

Dystrofie is een aandoening die kan ontstaan na een letsel en/of breuk. Deze aandoening is in Nederland nog niet algemeen bekend. Een aantal vragen die in dit artikel aan de orde komen: Wat houdt dyst…

Cognitieve, sociaal-emotionele en motorische ontwikkeling

De cognitieve ontwikkeling heeft alles te maken met het denken. De ontwikkelingspsycholoog Piaget onderscheidt drie fasen waarin deze ontwikkeling plaatsvindt. De sociaal-emotionele ontwikkeling houdt…