Mikebouman artikelen

Bierpong of beerpong: het drankspel met ballen
Bij de meeste drankspelletjes is geluk een belangrijke factor. Zo moet je bij mexen hopen op het hoogste aantal ogen dat je met twee dobbelstenen gooit en moet je met bussen hopen dat je de kaarten ju…
Het AIDA-model en het koopbeslissingsproces
Een constante factor in het zakenleven is het feit dat consumenten een bepaald proces doorlopen wanneer ze iets gaan kopen. Dit proces begint met het leren kennen van een product en een merk en eindig…
De opkomst en de ondergang van The Monkees
De jaren 1960 was het decennium van twee wereldberoemde Britse bands: the Beatles en the Rolling Stones. In Amerika ontstond in de schaduw van the Beatles in die jaren echter nog een wereldwijd fenome…
Arbeidsmarktcommunicatie: werven, branding en binding
Een heel beleid rondom communicatie anders dan naar klanten is gemiddeld genomen niet een veelbesproken onderwerp bij bedrijven. Neem nou het communiceren naar en met huidige, oud- en potentiële mede…
Hoe werkt een gap-analyse?
Organisaties worden tegenwoordig steeds zichtbaarder. Het is bekend dat naast het product of dienst die een bepaalde organisatie aanbiedt, het merk zelf voor een consument ook steeds belangrijker is.…
Professional wrestling: sport of entertainment?
In de Verenigde Staten is professional wrestling heel groot. Het draait er allemaal om de spanning, de entertainment, de actie en de show. niet alleen winnen en verliezen is belangrijk, maar ook de ch…
Het imago volgens het gap-analysemodel
Een merk is een breed en relatief begrip. Er zijn zeer veel zaken die een merk van een bedrijf helpen te omschrijven. Zo kan dit worden beschreven aan de hand van een merkvisie en kernwaarden, de erva…
Relevant worden voor de doelgroep met content marketing
Opvallen, onderscheiden en relevant zijn. Het zijn drie lastige dingen op het to-do-lijstje van talloze bedrijven. Dit is niet voor niets zo moeilijk, want met alle beschikbare media en de talloze mer…
Een marketingstrategie beoordelen met het FOETSJE-model
Niet alle bedrijven hebben een goed beeld van wat hun sterke en zwakke punten zijn en waar hun kansen wel en vooral ook niet liggen. Wanneer hier in wordt verdiept, heeft een bedrijf potentieel goud i…
Whisky drinken en met gerechten combineren
Whisky is die stijlvolle drank die belangrijke mensen met stropdassen in films drinken terwijl ze een dikke sigaar op steken. Dit is echter en clichébeeld en niet helemaal op realiteit berust. Whisky…
Easy Company, paratroepers in de Tweede Wereldoorlog
De Tweede Wereldoorlog kent vele bekende en memorabele momenten. Gebeurtenissen als D-Day, Operation Market Garden, het Ardenneroffensief (ook wel the Battle of the Bulge) en het Adelaarsnest van Adol…
Betaald enquêtes invullen als bijbaan
Wie op zoek is naar een bijbaan, tijdelijk werk of een tijdverdrijf dat geld oplevert, is het vast al eens tegengekomen. Websites waarop je enquêtes in kunt vullen voor geld. Dit thuiswerk lijkt heel…
Ontwerp je merk met het Brand Design-model
Merkbekendheid bij de doelgroep komt niet uit de lucht vallen. Naast een goed product moet een organisatie ook een goed en relevant merk aanbieden. Dit merk moet zich onderscheiden van concurrenten en…
Wat is typografie en waarom is dit belangrijk?
Typografie is een belangrijk onderdeel van de dagelijkse communicatie van de mens. Je komt het de hele dag door overal tegen, al dan niet onbewust. Of het nou gaat om informeren, entertainen of beïnv…
Kwalitatief onderzoek doen met een focusgroep
Er zijn een heleboel soorten onderzoek mogelijk om binnen de vakgebieden marketing en communicatie aan informatie te komen. Zo kan iemand met een enquête kwantitatief onderzoek doen, waarbij het om g…
Amstel bier en vriendschap: een briljante merkpositionering
‘Bier is bier’, ‘bier verkoopt zichzelf’ en ‘ieder biermerk is hetzelfde’. Wellicht is bier inderdaad wel gewoon bier in de ogen van sommige niet al te kritische consumenten en misschien v…
Het Triade-model: Verandering of niet?
In de zakenwereld sta je geen dag stil. In welke branche dan ook, de wereld verandert iedere dag. Zo veranderen de wensen en behoeften van consumenten, maar ook de mentaliteit en de morele waarden van…
De extreme (merk)formule van Red Bull
Iedereen kent de energiedrankjes van Red Bull. Je houdt van de drankjes of je vindt ze vreselijk. Ook de slogan ‘Red Bull geeft je vleugels’ met de bijbehorende cartooneske reclames is bij jong en…
Dubbel spel, list en bedrog: Wie is de mol?
Wie is de mol? is een spelprogramma dat ieder jaar weer wekenlang onderwerp van gesprek is in het hele land. Al sinds 1999 zorgt Wie is de mol? voor spanning op de Nederlandse televisie. Het concept i…
Beachmasters: zonnige feestvakanties voor jongeren
Wie zich verdiept in de feestvakanties voor jongeren, komt direct Beachmasters tegen. Het is een organisatie die het voor jongeren mogelijk maakt om te feesten in een zon, zee en strand omgeving. Te h…
De escape room: puzzelen en gamen voor iedereen
Het oplossen van puzzels en mysteries in videogames is al oud. Games en puzzels hebben altijd voor beleving en enthousiasme gezorgd. Sinds een aantal jaar kun je dit echter ook in real-life doen: in e…
Acteur en worstelaar Dwayne 'The Rock' Johnson
Hij is groot en gespierd, heeft een brede glimlach en staat ook wel bekend als ‘The Rock’. Dwayne Douglas Johnson is van veel verschillende markten thuis. Dat is te merken aan zijn miljoenen volge…
Een wereld vol Helvetica en typografie
In het dagelijks leven is het overal om ons heen. Het uit zich in posters of logo’s en bestaat in alle mogelijke kleuren en formaten: tekst. Dit gebeurt niet alleen in verschillende kleuren, maar oo…
Unity, het zevende beïnvloedingsprincipe van Cialdini
In de wereld van de marketingpsychologie staat één naam al decennia lang aan de top. Het is die van Robert Cialdini. Hij is bekend geworden met de wereldberoemde zes beïnvloedingsprincipes. De hoog…
Jouw doelgroep in beeld met de Customer Journey-analyse
Hoe kunnen ‘wij’ meer omzet genereren? Hoe komen ‘wij’ aan meer klanten? Hoe zorgen ‘wij’ voor betere resultaten? Natuurlijk is iedere organisatie op zoek naar de beste resultaten en zoekt…
Tv-serie Supernatural: jagen met Sam en Dean Winchester
Er zijn in de tv-geschiedenis veel duo’s beroemd geworden. Laurel en Hardy, Bassie en Adriaan, Frodo en Sam, Batman en Robin, Woody en Buzz Lightyear en Han Solo en Chewbaca zijn slechts enkele voor…
De geschiedenis van geld
Of je nou stinkend rijk of straatarm bent, betaalt met euro’s of dollars of jong of oud bent, iedereen krijgt er in zijn of haar leven mee te maken; geld. Of je het leuk vindt of niet, de wereld dra…
Roulette: het populairste gokspel uit het casino
Het is tijd om in te zetten. Wordt het rood of zwart, je geluksgetal of misschien een cijfer in het derde dozijn? Nummer 22 is al lang niet meer geweest. Vervolgens gaat het roulettewiel draaien en ga…
Een merkpositionering vormen met de positioneringsmatrix
Het is niet eenvoudig om een eigen bedrijf te starten of een worstelend bedrijf een succesvolle toekomst te geven in een markt waar de concurrentie hevig is. Alleen maar eenvoudige marketingtrucjes ri…
Voetbal Inside: een veelbesproken 'topshow' over voetbal
Een talkshow waarin over voetbal gesproken wordt. Iemand die niet weet hoe het er bij Voetbal Inside aan toe gaat, denkt misschien aan technische analyses en verschillende speelstijlen. Niets is minde…
De zeven grondvormen van reclame
Overal om je heen is reclame waar te nemen. De wereld staat vol met posters, banners, logo’s en andere merkuitingen die je de hele dag al dan niet bewust binnen krijgt. Ook een folder van een politi…
Hoe is guerrillamarketing waardevol voor een merk?
Communiceren vanuit een merk is op veel verschillende manieren mogelijk. Zo kan een bedrijf bijvoorbeeld een origineel reclamespotje voor op tv maken, een serie posters ophangen of een briljante socia…
Gamification maakt merk en marketing spannender
Op willen vallen tussen alle concurrenten met hun scherpe aanbiedingen en geestige socialmediaberichten is niet zo eenvoudig. Hiervoor is een beetje creativiteit soms best heel handig. Wanneer de insp…
Bekende soorten whisky op basis van land of samenstelling
Wie voor het eerst een slijterij binnenstapt om een whisky te kopen, zal zich verbazen over hoeveel keuze er is. Voor iemand die er geen kijk op heeft, lijken alle whisky’s hetzelfde. ‘Whisky is t…
Hoe kan ik investeren en handelen in whisky?
Iedereen denkt er weleens over na. Hoe zou ik makkelijk rijker kunnen worden? Mensen zijn altijd op zoek naar manieren om makkelijk rijk te worden. Zo was er in 2017 en 2018 vaak sprake van cryptomunt…
De geschiedenis, opkomst en ontwikkeling van whisky
Whisky is de populairste gedestilleerde drank ter wereld. De drank is in de loop der eeuwen in ontwikkeling gebracht door monniken en ambitieuze vakmensen. De ontwikkeling kent belangrijke gebeurtenis…
De fysieke identiteit volgens het gap-analysemodel
Een merk is op veel manieren te beschrijven. Een eigenaar van een bedrijf kan een merk beschrijven aan de hand van een paar kernwaarden, de klant kan duidelijk maken wat het imago van dit bedrijf is o…
De werkelijke identiteit volgens het gap-analysemodel
Er is geen bedrijf ter wereld dat zonder zijn eigen medewerkers kan functioneren. Deze interne doelgroep is voor ieder merk dan ook zeer belangrijk. Volgens de theorie van het gap-analysemodel is de w…
10 vragen voor een goed onderzoek tijdens je afstudeerstage
De een kijkt jaren uit naar het moment dat het grote afstuderen gaat beginnen, terwijl de ander al nerveus wordt bij het idee. Een afstudeerstage is intimiderend, intensief en pittig, maar ook leuk, u…
Het Communicatiekruispunt van Van Ruler
Als organisatie wordt het steeds moeilijker de doelgroep te onderscheiden. Consumenten zijn niet meer massaal via één enkel medium te bereiken, zoals 50 jaar geleden. Het is daarom iedere dag belang…
De gewenste identiteit volgens het gap-analysemodel
Iedere organisatie is anders. Alhoewel er soms in één bepaalde branche of markt wel vijftien spelers kunnen zijn, hebben deze allemaal een andere cultuur en achtergrond. Een organisatie heeft een pe…
De AAOCC-Criteria: Betrouwbaar onderzoek op internet
Met de komst van internet is het makkelijk om snel een antwoord te krijgen op vragen als hoe duur iets ergens is, hoe ook alweer die ene acteur of actrice heette of hoe iemand het beste kan reizen naa…